Zo ontwerp je een uniek logo met de hulp van AI (en onze 9 principes)
De twee goudgele bogen van McDonald’s, de elegante Swoosh van Nike of het iconische appeltje van Apple. Iedere organisatie droomt van een tijdloos, krachtig en bovenal herkenbaar logo. En dankzij een AI-tool als Midjourney is het opeens een stuk makkelijker om zelf zo een logo te ontwerpen. Tenminste, als je weet welke opdracht je de tool moet geven.
Nog heel even terug naar die logo’s van de wereldberoemde merken. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn – bij gebrek aan een beter woord – simpel. Zo ‘simpel’ dat je geneigd bent te denken dat jij dat ook wel even doet, zo een logo ontwerpen. (Zeg dat alsjeblieft nooit tegen een grafisch vormgever.) Tot je een poging waagt, het toch tegenvalt en het ontwerpen van een logo een vak blijkt. (Zeg dat dan weer wel tegen een grafisch vormgever.)
Midjourney als assistent vormgeving
Maar! Then came Artificial Intelligence. Zoals ChatGPT het makkelijker maakt om teksten te schrijven, zo maakt Midjourney het makkelijker beeld te maken en vorm te geven. We experimenteerden de afgelopen periode volop in de tool. En we maakten ons eigen logo met behulp van de tool. Zeg nu zelf: dat ziet er best aardig uit, toch?
Was dat in één keer raak? Nee, zeker niet. Met een combinatie van theorie, onze eigen creativiteit en veel proberen kwamen we stap voor stap tot de ultieme prompt en daarmee ons gewenste eindresultaat. In dit blog helpen we jou door dat proces heen. We nemen je mee langs onze 9 principes om een logo of beeldmerk te ontwikkelen. En hoe je verschillende van die principes vertaalt naar prompts om Midjourney aan het werk te zetten.
We gebruiken daarvoor de fictieve organisatie EcoTech Solutions. Even kennismaken: EcoTech richt zich op het creëren van innovatieve oplossingen voor duurzame energie. Ze willen kracht en innovatie uitstralen en de essentie van duurzame energie moet in het logo terugkomen.
Daar gaan we.
Principe 1: Eenvoud
Een goed logo is dus herkenbaar en heeft een eenvoudig ontwerp. Maak gebruik van basisvormen, zoals cirkels, driehoeken of vierkanten, als uitgangspunt voor je ontwerp. Door AI te gebruiken, kun je experimenteren met verschillende vormen en composities om tot een eenvoudig en effectief logo te komen.
We beginnen dus ook met een eenvoudige prompt. Het enige wat we weten is dat we een blad terug willen laten komen.
Prompt: /imagine a round flat logo of a leaf, simple—no text, shadows
Principe 2: Uniek
Streef naar een ontwerp dat echt van jou is. Doe vooronderzoek om te voorkomen dat je in conflict komt met copyrights en trademarks. Is je organisatie vrij hard en commercieel? Gebruik dan bijvoorbeeld scherpe lijnen en hoeken. Maar is je organisatie meer zacht en natuurlijk? Je raadt het al.
Door de prompt aan te vullen met waar de organisatie voor staat, en meer details te geven voor het design, kom je steeds dichter bij het gewenste resultaat. We vullen de prompt aan:
Prompt: /imagine a round flat logo of a leaf, focus on sustainable energy and innovative solutions, minimal line, simple—no text
Principe 3: Tijdloos
Vermijd trends bij het ontwerpen van je logo. Trends komen en gaan, maar je logo moet jarenlang relevant blijven. Richt je op een tijdloos ontwerp dat de tand des tijds kan doorstaan en de kernwaarden van je merk communiceert. Experimenteer en laat Midjourney je logo ontwerpen in een bekende stijl.
De bekende designer Rob Janoff heeft het logo van Apple gecreëerd. We voegen zijn naam aan onze prompt toe:
Prompt: /imagine a round flat logo of a leaf, focus on sustainable energy and innovative solutions, minimal line, simple, in the style of Rob Janoff—no text
Principe 4: Relevant
Koppel je logo aan je naam, doelgroep, product, dienst of industrie. Een logo dat relevant is, helpt bij het creëren van merkherkenning en het overbrengen van de juiste boodschap aan je doelgroep.
Principe 5: Veelzijdig
Zorg ervoor dat je logo goed werkt in verschillende situaties, zoals zwart-wit afdrukken, verschillende formaten en op verschillende achtergronden. Test de schaalbaarheid en leesbaarheid van je logo, zelfs op kleine oppervlakken zoals stickers.
Je kunt het formaat in Midjourney aanpassen door ‘ar’ (Aspect Ratio) aan het eind van je prompt toe te voegen. De Aspect Ratio voor een logo is 1:1. Verder kun je de afbeelding als vectorbestand genereren door ‘vector’ te benoemen in je prompt. Vectorbestanden kunnen oneindig worden vergroot en verkleind, zonder dat de afbeelding scherpte verliest. We voegen deze twee termen toe aan de prompt:
Prompt: /imagine a round flat logo of a leaf, focus on sustainable energy and innovative solutions, minimal line, vector, simple, in the style of Rob Janoff—ar 1:1
Om het logo ook in zwart-wit te generen, is het van belang om te benoemen dat Midjourney geen gebruik moet maken van kleur. Daarom voegen we aan het eind van de prompt ‘– no colors’ toe.
Prompt: /imagine a round flat logo of a leaf, focus on sustainable energy and innovative solutions, minimal line, vector, simple, in the style of Rob Janoff, black and white—no colors
Principe 6: Balans
Creëer een evenwichtige compositie in je logo. Zorg ervoor dat het gewicht van de visuele elementen gelijkmatig verdeeld is. Maak bijvoorbeeld gebruik van ontwerpregels zoals de gulden snede of de regel van derden om een gebalanceerd logo te creëren.
Misschien viel het je al op, maar Midjourney zorgt zelf voor een mooi evenwicht in de afbeelding. We geven dus geen nieuwe prompt in.
Principe 7: Kleur
Kleur speelt een belangrijke rol in logo-ontwerp, omdat het emotie en betekenis kan overbrengen. Doe onderzoek naar de psychologische associaties en impact van kleuren op het gedrag van je doelgroep. Zorg ervoor dat je logo zowel op lichte als donkere achtergronden goed leesbaar is en overeind blijft.
We voegen twee specifieke kleuren (deep ocean blue en emerald green) toe aan de prompt.
Prompt: /imagine a round flat logo of a leaf, focus on sustainable energy and innovative solutions, minimal line, vector, simple, in the style of Rob Janoff, deep ocean blue and bright emerald green —ar 1:1
Principe 8: Consistentie
Houd rekening met de algehele huisstijl van je merk bij het ontwerpen van het logo. Zorg voor consistentie in kleurgebruik en andere visuele elementen. Dit draagt bij aan een sterke merkidentiteit en helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij je publiek.
Goed om te weten: op dit moment snapt Midjourney kleurcodes nog niet. Heb je duidelijke huisstijlregels? Dan moet je de kleur op een andere manier toevoegen. Via Photoshop of Canva, bijvoorbeeld.
Principe 9: Typografie
Als je tekst in je logo gebruikt, zorg er dan voor dat de typografie het ontwerp complementeert en leesbaar blijft, zelfs op klein formaat. Overweeg het gebruik van op maat gemaakte typografie om een unieke uitstraling voor je merk te creëren.
Midjourney heeft nog niet de mogelijkheid om typografie toe te voegen aan de gegenereerde afbeeldingen. Ook hier geldt nu nog: vul je resultaat uit Midjourney aan in Photoshop of Canva.
Tot slot
Eigenlijk adviseren wij bij het gebruik van AI-tools altijd hetzelfde: proberen, proberen, proberen. Je komt tot de beste prompts met vallen en opstaan. Natuurlijk kun je onze prompts kopiëren, doe dat zeker als het je helpt. Maar test vooral zelf verder. Op basis van onze principes of je eigen creativiteit.